Comunicació digital ètica

2020-03-17

Fa temps que penso que ens cal reflexionar més sobre com ens comuniquem a tots nivells, especialment en el digital i molt especialment a nivell de projectes de transformació social. I he pensat una proposta de cinc pilars en els que es podria basar una comunicació digital ètica.

  1. Usar eines de programari lliure tant per la comunicació interna com externa així com per a la creació de continguts digitals: des del sistema operatiu fins a les eines de disseny, edició, programació i maquetació, passant pel correu electrònic, la missatgeria instantània o les eines de participació (àgores, llistes de correu, formularis, emmagatzematge de fitxers, etc.)

  2. A més de llicenciar els nostres continguts com a béns comuns digitals, vetllar pel llenguatge inclusiu en la seva creació, tant al text com a la imatge: fent ús de genèrics pel gènere i il·lustrant amb diversitat de persones. Per exemple : enlloc de «Benvinguts» podem fer servir «Us donem la benvinguda». I en una imatge on hi hagi de sortir persones, vetllarem perquè es mostrin diversos colors de pell, edats, maneres de vestir, etc.

  3. Allotjar els nostres continguts a una pàgina web pròpia, fer-ne còpies de seguretat i evitar rastrejar a les usuàries que la visiten. Per fer-ho, necessitarem primer un nom de domini per al nostre projecte. Amb ell, podrem tenir comptes de correu electrònic però haurem de buscar servidor de correu.

  4. Compartir continguts a mitjans socials lliures, descentralitzats i no-publicitaris. Si tenim compte a mitjans asocials privatius, centralitzats i publicitaris, evitem publicar-hi gaire contingut, especialment contingut exclusiu. Amb fer una entrada de tant en tant enviant a les persones a la nostra web és suficient per ser-hi present sense alimentar-hi massa els algoritmes que les governen.

  5. Promocionar eines lliures com mitjans socials ètics o eines de comunicació distribuïdes fomenta enllaços forts, ja que són comunicacions pròpies. Si mencionem a altres persones i projectes en mitjans asocials publicitaris, fomentem els enllaços dèbils, ja que aquestes eines són propietat de corporacions. Fomentem els enllaços forts mencionant i conversant a mitjans socials ètics i evitant que des de les nostres pàgines s’arribi a mitjans asocials publicitaris.

Cirereta: Tacar casa nostra amb icones esclavistes no mola: evitem posar enllaços a les webs o als articles que facin tornar les usuàries a mitjans asocials publicitaris. Compartim i dialoguem a mitjans socials lliures! Fomentem una cultura digital lliure!

I fins aquí la proposta, que s’inspira de les restriccions de la RAP:
Traducció de les Restriccions de la RAP

Actualitzacions

23 juliol 2020

He transferit el domini a Gandi i m’han donat dos comptes de correu :) Així que depèn d’on el poseu potser teniu correu i tot.

24 octubre 2021

He col·laborat amb Educoop i dinamitzat un dels espais a la FESC d'enguany, xerrada i debat sobre les GAFAM i les possibilitats de la Fedi a les escoles.

31 gener 2022

He creat una presentació per aplicar les restriccions de la RAP. El títol complet és "Comunicació digital Ètica: una proposta per minimitzar l’ús d’eines colonials i fomentar una participació glocal comunitària".

Presentació Comunicació Digital Ètica en pdf

Presentació Comunicació Digital Ètica en odp

2 març 2022

Hem finalitzat el pilot del curs Comunicació Digital Ètica a can Markoop.

Abril 2022

He creat un glossari en català per a conceptes tecnològics.

Glossari

18 maig 2022

Per l'aniversari de la Fedi proposo tres eines: el llibret sobre la Fedi, un curs de Comunicació Digital Ètica i l'Observatori de presència digital.

Celebrant el #Fediverse14

7 juny 2022

Ideant el concepte de "Participació digital qualitativa" en relació a un model comunicatiu més saludable.

Per una participació digital qualitativa

20 juny 2022

Escric al blog sobre el primer Curs Internacional d'Educació Digital Democràtica i Open Edtech, tot reivindicant combatre les GAFAM promocionant mitjans lliures.

Aspectes comunicatius del curs de digitalització

27 juny 2022

Escric sobre la FSF: un exemple a seguir en termes comunicatius digitals.

L'Hora Fediversal de la FSF

4 juliol 2022

Analitzant LiberaForms des del sedàs dels cinc pilars de la comunicació digital ètica i l'observatori de presència digital. Resultat: deu afirmacions d'auto-avaluació.

LiberaForms, un exemple comunicatiu

7 juliol 2022

Formació entitats ESS: Què és la Comunicació Digital Ètica i com aplicar-la. Presentació i debat.

Presentació amb eXeLearning

Codi font de la presentació

22 setembre 2022

Proposta de Cicle de comunicació i tecnologies convivencials de cara novembre al Canòdrom. Presencial i gratuït per les participants.

Cicle de Comunicació digital i tecnologies convivencials