El SEO i jo

2022-07-25

SEO és un acrònim per a Search Engine Optimization (Optimització per a motors de cerca). Segons la Viquipèdia, el SEO o posicionament a cercadors és...

un procés que té per objectiu augmentar la visibilitat d'un lloc web als motors de cerca, incrementant-ne la posició a la pàgina de resultats.

Definició de SEO a la Viquipèdia

Conceptes previs

A partir de la definició, reflexionem sobre els conceptes de llocs web i motors de cerca.

Llocs web

He descobert que molta gent sap usar una pàgina web però no és capaç d'explicar com funciona bàsicament (HTML+CSS, HTTP i TPC/IP). Potser perquè hi ha molta més gent que visita pàgines web que gent que les crea. Qui les crea, se suposa que ha de saber com funcionen, però no és així perquè enginys com WordPress "faciliten" tant crear una pàgina que invisibilitzen el seu funcionament.

També he descobert que molta gent no distingeix entre Internet i la Web. I en general, es parla més d'eines que de protocols.

Conclusió: crear una pàgina web no és garantia de comprendre l'ecosistema web. "el Núvol", doncs, és en realitat una gegantina nebulosa i en aquest segle XXI impera una distopia digital a cavall entre 1984 i Un món feliç. Però, és clar, qui t'ho explica tot això?

Motors de cerca

Si parlem de motors de cerca, la cosa no millora. Hi ha molta gent que no sap distingir entre un navegador i un motor de cerca. Enginys com Android invisibilitzen les diferències. Molt "pràctic" tot plegat...

A més, el monopoli és tal, que el cercador de Google acapara el 90% del mercat. A molta distància, Bing de Microsoft és el segon amb un 4% de quota de mercat. Un cercador lliure és Yacy. I també hi ha agregadors de contingut com Searx, que cerca a diversos motors.

Instàncies de Searx

Projecte YaCy

Conclusió: les "coses digitals" han passat de ciència a màgia i el desconeixement porta a la manipulació, a l'amplificació de biaixos, al feudalisme tecnològic, a la pèrdua de diversitat i creativitat, a l'oligopoli del capitalisme cognitiu. I al passar del logos al mite es podria veure com una involució.

La meva opinió

Fa anys vaig veure que es feien molts cursos del SEO aquest, és a dir, que s'entrena al personal perquè escrigui d'una manera concreta i, així, que el cercador d'una multinacional et posicioni en un llistat. En resum, entenc que fer ús del SEO vol dir sotmetre's a Guguel, amotllar la teva creativitat a les seves directrius a canvi de visibilitzar-te a les seves eines. I és clar, no em vaig apuntar pas a cap curs d'aquests perquè no li trobo la gràcia. Més aviat em sembla una bajanada monumental.

Sincerament, ni que ho intentés em sortiria escriure altrament a com ho faig. És més, em sentiria una mica idiota, probablement. Fins i tot, falsa, irreconeixible, venuda. Que no surto al cercador de can Guguel? Me la bufa, i tant de bo tothom deixés d'usar les eines d'aquestes empreses que tant estorben i no necessitem per res. I per això em va fer gràcia que, en una sessió formativa on parlava de participació digital qualitativa, una tècnica en digitalització em digués: "Tu el que proposes és un anti-SEO!".

Salvant alguna excepció (com LANTI fundador de la SAT), en general no m'agraden les narratives "anti" com tampoc usar sistemàticament "no" en plan deu manaments. Certament és més fàcil però com va dir en Kierkegaard: "Jo he vingut aquí a fer les coses més difícils". Narrar en positiu és un esforç i de debò que ho intento, encara que el cercador de Guguel dubto que valori les meves nobles motivacions i esforços ;)

LANTI, fundador de la SAT

Per una participació digital qualitativa

Conclusió final: escriviu com us roti. La tecnologia, digital o no, se suposa que la creem per facilitar-nos la vida. Una tecnologia s'ha d'adaptar a les persones i les seves diversitats, però segons quin crea l'invent, pretén que les persones s'adaptin a la tecnologia per treure'n profit. Qui vulgui, pot desempallegar-se de les GAFAM i les seves lucratives pràctiques. Cadascú sabrà i jo ho tinc molt clar.

Mori el SEO, visca la diversitat!