Reptes d'algoritmes casolans
Reptes de la bombeta i l'ou ferrat
Per crear un algoritme necessitem saber què hem de fer i en quin ordre.
Endreça els passos 5 per canviar una bombeta:
Desenroscar la bombeta trencada Desendollar la corrent Aconseguir un bombeta nova Encendre la làmpada Enroscar la nova bombeta
Crea ara un diagrama de flux per a l'algoritme de fer un ou ferrat. Inclou l'opció de posar sal o no al nostre ou. Se t'ocorre algun altre algoritme casolà? Imagina'n i dissenya'n tants com vulguis!
Utilitza aquest codi de color per crear el diagrama de l'ou ferrat.
Repte musicalgorítmic
Les cançons poden ser comparades amb els algoritmes en el sentit que sempre s'estructuren de la mateixa manera.
En aquest repte et proposem endreçar dues cançons populars: Frère Jacques i el Sol solet. Escriu les frases de cada cançó per separat.
Vine'm a veure que tinc fred!
Ding, dang, dong! Ding, dang, dong!
Dormez-vous? Dormez-vous?
Sol solet, Frère Jacques, frère Jacques,
Sonnez les matines! Sonnez les matines!
Vine'm a veure, vine'm a veure.
Repte lògic
En un manual llegim que les figures màgiques es creen amb un triangle, sota un quadrat i sota el quadrat, un altre triangle. Quina d'aquestes figures no és màgica?
Repte direccional
Fes arribar el coet a la lluna! Posa primer fletxes en direcció nord, sud, est o oest per recórrer el camí. Aquí els passos com arribar a la lluna en pseudocodi:
inici = inici quatre passos al nord = 4N quatre passos a l'est = 4E final = final
- Fes tornar el coet a la Terra! Posa noves fletxes i escriu el camí en pseudocodi. Si dibuixes les fletxes a la graella, fes-ho amb llapis per poder esborrar. Per no guixar la graella de joc, pots també dibuixar i retallar papers amb fletxes i disposar-los al damunt de la graella.
- El nostre coet ha de fer un segon viatge a la lluna però ara té un problema afegit... Evita els meteorits per fer arribar el coet a la lluna i fer-lo tornar a la Terra. Crea en pseudocodi les instruccions per l'anada i la tornada.
Repte naturalístic
Els algoritmes també són a la natura. Completa l'algoritme d'una planta amb les següents paraules: rega, abella, llavor i fruit.
Planta una (?).
(?) la planta.
Espera a que una (?) pol·linitzi la planta.
Mira créixer el (?) i menja-te'l quan sigui madur.
Repte final: mapa binari del tresor
Els algoritmes també serveixen per trobar tresors en illes desertes. Ajuda al pirata a arribar fins al tresor.
Descodifica el camí binari (en blanc el camí i en negre els arbres de l'illa)
Avança per les caselles blanques fins arribar al tresor
Veuràs que hi ha diversos camins per arribar-hi. Quants? Quin és el camí més llarg? I quin és el més curt? Representa els camins en pseudocodi (inici, 3N, 5E, 4S, fi).