Reptes d'algoritmes casolans

Reptes de la bombeta i l'ou ferrat

Per crear un algoritme necessitem saber què hem de fer i en quin ordre.

  1. Endreça els passos 5 per canviar una bombeta:

    	Desenroscar la bombeta trencada
    	Desendollar la corrent 
    	Aconseguir un bombeta nova
    	Encendre la làmpada 
    	Enroscar la nova bombeta 
    
  2. Crea ara un diagrama de flux per a l'algoritme de fer un ou ferrat. Inclou l'opció de posar sal o no al nostre ou. Se t'ocorre algun altre algoritme casolà? Imagina'n i dissenya'n tants com vulguis!

Utilitza aquest codi de color per crear el diagrama de l'ou ferrat.

algoritmes-04-diagrama-colors

Repte musicalgorítmic

Les cançons poden ser comparades amb els algoritmes en el sentit que sempre s'estructuren de la mateixa manera.

En aquest repte et proposem endreçar dues cançons populars: Frère Jacques i el Sol solet. Escriu les frases de cada cançó per separat.

		Vine'm a veure que tinc fred!

			Ding, dang, dong! Ding, dang, dong! 

				Dormez-vous? Dormez-vous?

Sol solet, Frère Jacques, frère Jacques,

		Sonnez les matines! Sonnez les matines!
			
			Vine'm a veure, vine'm a veure.

Repte lògic

En un manual llegim que les figures màgiques es creen amb un triangle, sota un quadrat i sota el quadrat, un altre triangle. Quina d'aquestes figures no és màgica?

algoritmes-05-figures

Repte direccional

  1. Fes arribar el coet a la lluna! Posa primer fletxes en direcció nord, sud, est o oest per recórrer el camí. Aquí els passos com arribar a la lluna en pseudocodi:

    inici = inici  
    quatre passos al nord = 4N  
    quatre passos a l'est = 4E  
    final = final
    
    

algoritmes-02-fletxes

  1. Fes tornar el coet a la Terra! Posa noves fletxes i escriu el camí en pseudocodi. Si dibuixes les fletxes a la graella, fes-ho amb llapis per poder esborrar. Per no guixar la graella de joc, pots també dibuixar i retallar papers amb fletxes i disposar-los al damunt de la graella.

algoritmes-06-coet

  1. El nostre coet ha de fer un segon viatge a la lluna però ara té un problema afegit... Evita els meteorits per fer arribar el coet a la lluna i fer-lo tornar a la Terra. Crea en pseudocodi les instruccions per l'anada i la tornada.

algoritmes-06-coet3

Repte naturalístic

Els algoritmes també són a la natura. Completa l'algoritme d'una planta amb les següents paraules: rega, abella, llavor i fruit.

Repte final: mapa binari del tresor

Els algoritmes també serveixen per trobar tresors en illes desertes. Ajuda al pirata a arribar fins al tresor.

  1. Descodifica el camí binari (en blanc el camí i en negre els arbres de l'illa)

  2. Avança per les caselles blanques fins arribar al tresor

Veuràs que hi ha diversos camins per arribar-hi. Quants? Quin és el camí més llarg? I quin és el més curt? Representa els camins en pseudocodi (inici, 3N, 5E, 4S, fi).

algoritmes-03-mapa-tresor-pregunta Vés a la descripció de l'activitat