Aspectes comunicatius del curs de digitalització
Resum: Crec que és coherent minimitzar les GAFAM fent ús d'eines digitals lliures i federades. Però no anem molt bé que diguem...
Curs de digitalització
Del 12 al 14 de juliol, es proposa el primer Curs Internacional d'Educació Digital Democràtica i Open Edtech. És presencial i es fa a l'aula magna de la Universitat de Barcelona. Organitzen: Xnet, Universitat de Barcelona, Open Knowledge Foundation (OKFN), curs de postgrau de Tecnopolítica i Drets en l’Era Digital de la Universitat de Barcelona.
Afortunadament, el subdomini que han creat pel curs no té rastrejadors ni anuncis, i els formularis només demanen nom i correu. Suposo que li haig de donar les gràcies a Maadix.
La primera xerrada del curs es titula: "El naixement de la cultura digital i la lluita pels drets digitals: de la invenció d’Internet i la web a les GAFAM". I entenc que és una xerrada per sensibilitzar sobre el context digital amb la intenció de prendre consciència i deixar d'alimentar el capitalisme cognitiu per mirar cap a la cultura lliure.
Programa del I Curs Internacional d'Educació Digital Democràtica i Open Edtech
El que no entenc és perquè han fet venir a un noi de Màlaga per explicar aquestes coses. Què saben a Màlaga que no se sàpiga aquí? Ja ho descobriré perquè tinc pensat anar-hi.
Sobre aquesta redirecció de les gafam a la cultura lliure, jo mateixa he creat bastanta literatura, però proposant passar a l'acció. I, per coherència, predicar amb l'exemple seria la primera cosa recomanable a fer.
Incoherències i propostes comunicatives
M'ha sorprès molt que el curs promocioni tant alegrement el Facebook i el Twitter. Calia? No. El destí final de les persones hauria de ser la web perquè és on hi ha la informació que se suposa que volem que es llegeixi.
Així que sí que li veig el sentit a enllaçar a la web des dels seus canals (cap lliure, desafortunadament) però no li veig cap mena de sentit a promocionar eines privatives un cop ja som a la web.
Això i més és el que vol transmetre el curs que proposo sobre Comunicació digital ètica. I justament a la darrera entrada del blog faig una proposta de participació digital qualitativa a través de dues eines: el curs i l'observatori.
Per una participació digital qualitativa
Experiències veïnes
M'interessa especialment la xerrada del dia 13: "Interpel·lant la institució sobre com aplicar l’Open Education: el cas de la Direction du Numérique del govern francés". Impartida per Alexis Kauffmann, fundador de Framasoft i director de recursos i projectes de software educatius de la Direcció Digital del Ministeri d’Educació francés.
A França sembla que tenen una visió més àmplia perquè més enllà d'emmagatzematge o documents col·laboratius, des de les instituacions es promociona programari fediversal com Peertube. I fins i tot l'Etalab tenia un mastodont que encara no he entès perquè es va desmuntar.
A més, tenen entitats com la RAP, que fa anys que va posar fil a l'agulla en termes comunicatius; La Quadrature du Net, que denuncia les GAFAM; Framasoft, que a més de mantenir i desenvolupar programari, creen materials, sensibilitzen, formen. En fi, que sembla que les veïnes franceses tenen més en compte les seves pròpies comunicacions. Ja ho comentava l'any passat a l'entrada titulada "Un nou efecte xarxa".
Sobre els perfils dels ponents
M'ha desconcertat com es comuniquen els perfils dels ponents a la web del curs. Entenc que es dóna per fet que es participa a Twitter. Per exemple, a la informació sobre l'Alexis posa "@framaka" sense especificar el node ;)
Però no ha estat massa difícil trobar-lo. Ara, m'ha sorprès que tingui el compte a ca l'Eugeni: m'esperava trobar-lo a Framapiaf. En fi, que tot i que l'Alexis està a la Fedi (a dia d'avui, el podeu trobar a @framaka@mastodon.social) a la web del curs només et promocionen el seu compte a Twitter.
Hi ha molts ponents i no m'he dedicat a anar investigant qui està a la Fedi. Simplement he deduït que l'Alexis sí usava eines federades per comunicar. Seria massa desconcertant que no ho fes. Igualment, per responsabilitat pròpia i per alimentar un efecte xarxa saludable, animo a les altres ponents i al propi curs (organitzadores incloses) a participar de mitjans federats. Quantes més serem, més riurem.