Tutorial Snap! Missatges

2016-08-11

Resum i objectiu

Després d’una breu introducció en tres parts, hem explorat la configuració d’Snap! i el seu entorn, hem après sobre objectes i escenaris i sobre els seus programes, vestits i sons.

A les altres pràctiques per trastejar les categories de blocs, hem estat programant un ratpenat volador interactiu amb blocs de control, moviment, aparença, so, sensors, operadors i variables. Per acabar d’explorar totes les categories, hem dibuixat un quadrat amb els blocs de la categoria del llapis.

Per aprendre una nova funcionalitat, hem après a crear els nostres propis blocs reciclant el projecte que ja teníem del quadrat. Caram! Si que hem fet coses, no?

Ara descobrirem dos nous blocs de control: “envia a tots” i “Quan rebi”. Aquests dos blocs permeten la connexió o diàleg entre objectes i escenari. Per veure com funcionen, farem un truc de màgia.

blocs envia i rep

Al nostre truc de màgia no hi pot faltar un mag. Al mag l’acompanya l’escenari i un objecte que encara no sabem què és…Tindrem, doncs, l’escenari i dos objectes.

  • El nostre objecte “Mag” té dos vestits. Al primer, sosté el barret i la vareta.
  • A l’escenari també li hem posat un fons o vestit de color blau.
  • El projecte, a més, té un altre objecte que s’amaga quan s’inicia el projecte. Què deu ser?

mag barret

Escenari

Al començar el nostre projecte tot clicant la bandera verda, veiem el mag amb el seu primer vestit. Rere seu, el fons blau. A més, sona un so de vareta màgica…

Aquí els blocs de programació de l’escenari:

  • “Quan la bandera verda es premi”, és a dir, quan comenci el projecte,
  • “canvia el vestit a escenari-blau”…
  • I mostra’t “mostra”.

blocs escenari blau

Mag

El protagonista, diguem, és el mag i com comentàvem, té dos vestits. El primer el veiem quan comença el projecte: sosté el barret i la vareta màgica.

Aquí els blocs de programació del primer objecte, el mag:

  • “Quan la bandera verda es premi”, el mag…
  • Anirà al centre de l’escenari “vés a x:0 y: 0”…
  • I posarà el primer vestit “canvia el vestit a Mag1” (sosté barret i vareta).
  • A més, es mostrarà amb el bloc d’aparença “mostra” (canviar un vestit no implica mostrar-lo…)
  • Tocarà el so “Magic” i…
  • Farà una pausa d’un segon “espera 1 segon”.
  • Finalment, enviarà un missatge “Envia a tots Conill”.

En un altre conjunt de blocs trobem un bloc de control i un d’aparença:

  • “Quan rebi Conill”,
  • El bloc “canvia el vestit a Mag2”, que farà canviar l’aparença del personatge.

blocs envia missatge conill

Tachán! El segon objecte del nostre projecte és un conill blanc que surt del barret d’un mag: un clàssic! Per això hem canviat el color de l’escenari, no es veia el conill! :)

Com hem vist als blocs i ara veiem en aquesta imatge, després de rebre el missatge “Quan rebi Conill” (i que ell mateix ha enviat), el mag ha canviat d’aparença al seu segon vestit “canvia el vestit a Mag2”. Ara es mostra sostenint la vareta però no el barret.

Però han passat més coses: ha aparegut un conill!

mag conill

Conill

El conill és el nostre segon objecte del projecte. El teníem amagat perquè sinó ens esguerrava el truc…

Tant el mag com el conill reben el missatge un segon després de que soni la música màgica.

Aquí els blocs de programació del conill:

  • “Quan la bandera verda es premi”,
  • El conill s’“amaga”.

Un segon bloc rep el missatge que ha enviat el mag i actua en conseqüència:

  • “Quan rebi Conill”,
  • Va a una posició de l’escenari “vés x:-77 y:-45” i…
  • Es “mostra”.

Li hem assignat una posició molt concreta perquè coincideixi a sobre del barret.

El conill rep el missatge

Diguem que els personatges poden parlar entre si i enviar-se missatges per fer alguna cosa. Els missatges són una eina molt i molt útil! :) Estic pensant de fer una altra entrada per mostrar-ne un altre ús. A les animacions amb converses entre personatges o als videojocs, per exemple, els missatges són molt útils. Per mi, ja són imprescindibles! :)